donderdag 28 maart 2024

De ‘Stichting Vrienden van Zilverschoon en Huize Sint Jozef’ is in het jaar 2000 opgericht. Bestuurders van het eerste uur waren mw. E. Koekkoek-Nieuwenhuizen (bestuurder en vrijwilliger) , mw. Hanna Sijmons (voorzitter en hoofd activiteiten-begeleiding verpleeghuis Zilverschoon), dhr. Albert Arp (penningmeester en hoofd boekhouding RZN), dhr. Roelof van Eijkelenburg (secretaris en vrijwilliger) en mw. Annemieke Gerrits-van Hal (bestuurder en hoofd activiteitenbegeleiding Huize Sint Jozef). Een aantal jaren later is ook De Zilvermeeuw aan de naam van de stichting toegevoegd. Per 1 januari 2014 is de Zilvermeeuw opgegaan in zorg- en wooncentrum "De Haven" in Bunschoten-Spakenburg.

Een stukje geschiedenis

De ‘Stichting Vrienden van...’ is eigenlijk uit nood geboren. De toenmalige rolstoelbus van verpleeghuis Zilverschoon was al vijftien jaar oud en raakte betrokken bij een aanrijding. De schade was dermate groot dat een andere bus nodig was. Maar geld was ook in 2000 een probleem en goede raad was net zo duur! De regionale Zorgstichting Nijkerk (RZN) besloot te gaan zoeken naar nieuwe mogelijkheden en ging met acties en sponsoring aan de slag. Velen, waaronder de Nijkerkse bevolking maar ook diverse bedrijven en instanties, zegden hun medewerking toe om de busactie tot een groot succes te maken. Aanvankelijk was het een project van drie jaar maar gezien het succes resulteerde dit project op 8 november 2000 in de oprichting van de ‘Stichting Vrienden van Zilverschoon en Huize Sint Jozef’. Tal van nieuwe projecten werden de volgende tien jaar gerealiseerd, mede dankzij een groot aantal sponsoren vanuit de bedrijven, lokale maatschappelijke organisaties en particulieren.

Een nieuwe naam

De wereld blijft altijd in beweging. Elke dag staan we weer voor een nieuwe realiteit. 'Omzien naar elkaar' wordt hierbij steeds belangrijker. Voor onszelf in onze eigen omgeving maar ook in de relatie tussen ouderen en de ondersteunende vrijwilliger. Soms binnen de directe sfeer van een  zorginstelling maar ook steeds meer buiten het bereik hiervan. Deze verbreding van de doelgroep, dit 'omzien naar elkaar' willen we de komende jaren steeds opnieuw bewijzen. Daarom heten we sinds maart 2011: Stichting Vivat! Welzijn.

© 2023 Stichting Vivat!